LIITE 2. Toimintakertomus vv. 2010-2011

SIURON KOULUN VANHEMPAINYHDISTYKSEN TOIMINTAKERTOMUS KAUDELTA 2010-2011

Alustava toimintakertomus korjattu vuosikokouksessa 7.9.2011.

Lukuvuoden 2010-2011 aikana Siuron koulun vanhempainyhdistys kokoontui virallisesti kerran (vuosikokous). Sen lisäksi pidettiin kolme pöytäkirjallista työkokousta (loka-, tammi- ja maaliskuissa) ja useita muita epävirallisia työkokouksia.

Syyskausi aloitettiin vuosikokouksella, jossa suunniteltiin tulevan kauden 2010-2011 päätapahtumat.  Suunnitelma toteutui seuraavasti:

• Halloween-disco järjestettiin 29.10.2010 ja Wappu-disco 28.4.2011. Tapahtumia mainostettiin paperikutsulla, koulun vy-nettisivuille ja siuro.infon vy-sivuilla.
  • Pastillijärjestelyä jatkettiin ja rahastonhoitaja hoiti asiaa koulun terveydenhoitajan kanssa.
  • Keväällä 2011 jaettiin Kivakaveri-stipendejä seuraavasti:
  • 1. lk Jake Pulakka
    2. lk Akseli Valkama
    3. lk Anni Matikainen
    4. lk Anna Järvisalo
    5. lk Arttu Kovala
    6. lk Emilia Peltola
  • Liikenneturvallisuuden edistäminen oli kauden ohjelmassa jo syksyllä 2010 ja keväällä 2011 saimme tiedon, että Siuron sillalle maalataan 40-aluemerkinnät ennen kesälomia 2011, mutta nyt alkusyksyllä 2011 tilanne on entisellään. Lisätietona mainittakoon, että Siuron sillalta kiellettiin kesällä raskas ajoneuvoliikenne ja se ohjataan Purson ohi Kyrösjärventietä Porin tielle. Liikenne ei kuitenkaan noudata tätä aukottomasti.
  • Koulun piha-asioita päätettiin selvitellä lisää ja siihen liittyen viikolla 44 Nokia  Uutisissa oli juttu jossa kiitettiin Pursoa keinuista ja hiekasta, asian hoiti koulun rehtori.
  • Kouluun liittyvän päätöksenteon seuraaminen ja päätöksentekoon vaikuttaminen oli kauden 2010-2011 ohjelmassa ja siinä tapahtui seuraavaa:
  • Syksyn 2010 adressi ja keskustelutilaisuus 15.9.2010 lienevät vaikuttaneen  osaltaan siihen, että kaupunginvaltuusto teki joulukuussa 2010 periaatepäätöksen olla ”ensisijaisesti” koskematta kyläkouluihin.
  • Kevään 2011 ajan (16.2. - 11.5.) vanhempainyhdistys oli aktiivisesti mukana Nokian kaupungin Siuron kouluakin koskeneissa yhdysluokkakaavailuissa, mutta työ päättyi silti yhdysluokan (3.-4. lkt)  muodostamiseen.
  • Vanhempainyhdistys järjesti yhdysluokkaillan (keskustelutilaisuus) 11.5.2011, johon osallistuivat Siuron koulun rehtori Maarit Palmroos, yhdysluokan opettaja  ja KOLAn puheenjohtaja Roope Lehto.
  • Kesällä 2011 (10.6.) vanhempainyhdistys oli kokoamassa kirjeen kaupungin edustajille kahdeksalta Nokian koulujen vanhempainyhdistykseltä. Kirje toimitettiin kaupunginjohtajalle, koulutoimeen ja KOLAan ja se myös uutisoitiin Nokian Uutisissa. Aihetta sivuttiin valtuuston kokouksessa 20.6.2011.
  • Vanhempien 11.5.2011 yhdysluokkaillassa esittämä toive yhdysluokan vanhempien ja lasten tapaamisesta kesän/alkusyksyn aikana toteutetaan viivästyksistä johtuen 14.9.2011. Tilaisuus järjestetään koulualueella ja sen teemana oli syksyn sato. Illan tarkoitus on lähentää 3.-4.-luokkalaisia vanhempineen.
  • Jouluna 2010 rahastonhoitaja toimitti joukortit Pursolle ja opettajille.
  • Liikuntasalihanketta päätettiin pitää vireillä, mutta asiassa ei tapahtunut mitään mainittavaa.
  • Samoin Kuljuntien hidasteen korottamisasia jäi kaudella kesken.
  • Koulun asioiden esilläoloa seurattiin mediassa ja kansiota päivitti syksyn 2010 Kirsi Mäki-Marttunen ja kevään 2011 sihteeri Ulla Virtanen. Facebook-sivuja ylläpiti Jonna Pulakka.

Päätapahtumien lisäksi kaudella 2010-2011 tehtiin seuraavaa:

• Koululle ja esikoululle toimitettiin jalkapalloja 6+1 kappaletta (yksi kullekin luokalle) ja yksi pihakoripallo. Siuron Tuisku myös tarjosi omia välineitään koululaisten liikuntatunnille lainaan.
  • Yhdistyksen toiminnasta tiedotettiin reppupostilla, Siuron koulun vy-sivuilla ja uutuutena siuro.infossa. Sihteeri huolehti yhteistyöstä siuro.infon kanssa ja se alkoi lokakuussa 2010. Yhdistyksellä on myös oma sähköpostiosoite Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
  • Siuron koulun vanhempainyhdistys osallistui Siuron joulukylä-tapahtumaan 5.12.2010 omalla myyntikojullaan. Koululaisten vanhempien lahjoittamia tuotteita (leivonnaisia, jouluruokia, koristeita sisä- ja ulkokäyttöön) oli myymässä joukko yhdistysaktiiveja.
  • Yhdistys osti koululle uusia liukureita 60 euron edestä opettajien ehdotuksesta.
  • Yhdistys avusti Siuron koulun talviretkeä 2011 Ellivuoreen 300 eurolla.
  • Koulun kanssa sovittiin vy:n tapahtumista otettujen valokuvien esillepanosta koulun vy-sivujen yhteyteen, opettajat vy:n sihteerin kanssa hoitivat asiaa.
  • Wilman käyttöä Siuron koululla tiedusteltiin kaupungilta moneen otteeseen ja asia ei vielä ratkennut. Alkusyksyllä 2011 tilanne edelleen sama.
  • Koulun toiveiden mukaisesti yhdistys kommentoi suunniteltua esikoulupihan portti- ja aitausasiaa. Vanhempainyhdistys kokosi koululle kommentteja aktiiveilta.
  • Yhdistysaktiivit Jonna ja Miika Pulakka järjestivät keväällä 2011 Jar-X –sukkamyynnin, joka osoittautui hyvin tuottoisaksi.
  • Sanna Ojalan ehdotuksesta Siuron koululla päätettiin vanhempainyhdistyksenä järjestää alkusyksyllä 2011 tilaisuus, johon kutsutaan ravitsemusterapeutti puhumaan energiajuomista ja yleisemmin koululaisten ravitsemustottumuksista sekä -suosituksista. Tilaisuuteen kutsutaan Siuron koululaisten vanhemmat ja muut Nokian koulujen vanhempainyhdistysten johdot, jotta vetoomus yhteistoiminnasta aiheen tiimoilta voitaisiin käynnistää ja tietoa samalla levittää. Aiheeseen päätettiin palata syksyllä 2011.
  • Vanhempainyhdistys osallistui Kuloveden Kylät ry:n 16.5.2011 poikkeuksellisesti koululla järjestämään perennanvaihtotapahtumaan kahvilamyynnillä. Vanhemmat lahjoittivat myös tähän tapahtumaan koko joukon leivonnaisia myyntiin vanhempainyhdistyksen hyväksi.
  • Loppukeväästä 2011 sihteeri oli koulun pyynnöstä yhteydessä kirjastoon ja esitti kirjastoauton kulkemista Siuron koululla kouluaikaan syksystä 2011. Opettaja Kaartinen kertoi käyntiajan muuttuneen ja kirjastoauton tulevan nyt oikein sopivasti aamulla kouluaikaan.

Aktiivisia jäseniä toimintakaudella 2009-2010 on ollut 8-15. Tapahtumissa on ollut mukana muitakin vanhempia, varsinkin myytävien lahjoitusten kautta. Syksyn 2010 taisto koulun säilymisen puolesta selvästi herätti lisää vanhempia mukaan toimintaan. Puheenjohtajana toimi Janne Vilkko, varapuheenjohtajana Tapio Kallio,  rahastonhoitajana Susanna Isopahkala (os. Lepola) ja sihteerinä Ulla Virtanen. Tilintarkastajina olivat Petri Heikkilä ja Ismo Aaltonen.

Vakuudeksi 9.9.2011

Ulla Virtanen,