vihnusjarvi

Elämää Kennonnokan hyppytornilla

Uusille alueen asukkaille tiedoksi: Kennonnokka eli tuttavallisemmin "Kenno" sijaitsee Tamperetta kohti mentäessä hiukan Nokian kirkosta eteenpäin. Sillan jälkeen vasemmalla näkyy parkkipaikka ja parkkipaikalta johtaa portaat alas Vihnusjärven rantaan. Uimaranta on erittäin suosittu, järvi lämpenee hyvin nopeasti.

Kennonnokan uudelle hyppytornille pääsee uimarannalta oikealle johtavaa metsäpolkua pitkin, matka ei ole pitkä.

Tämä tiedoksi siksi, että tiedän siurolaisnuoria joille Nokialle yläasteelle siirryttäessä on biologiantunneille käsketty menemään "Kennoon" ja jäämättä on mennyt kun ei ole ollut aavistustakaan mikä se on. Täällä kun uidaan omilla rannoilla.

Olen viettänyt aikanaan monta monituista kesää rantaelämää siurolaisen lapsi- ja nuorisojoukon kanssa Vihnusjärven rantamaisemissa ja entisen hyppytornin laitamilla ja ihania, kivoja muistoja on paljon. Koskaan ei mitään ongelmia nuorten kanssa ollut, päinvastoin, kerran nuoret olivat pelastaneet erään iäkkään, suonenvedon saaneen rouvan hukkumasta.

Ainoa ongelma oli pari aikuista kioskiryöstäjää, jotka tulivat tornin huipulle heittämään nippukaupalla varastettuja casino- tai ässäarpoja lapsille veteen kerran, lapset uivat joukolla niitä kiinni ja raaputtivat vettyneitä arpoja mitä kykenivät ja kiirehtivät lunastamaan joitakin pieniä voittojaan, ymmärtämystä asiaa kohtaan ei ollut, luulivat aikuisten kiltteyttään niitä heille tornista heittelevän.

Koska eri-ikäisiä lapsia oli silloin mukana paljon, puettiin pienimmät pelastusliiveihin koska järvi on hyppytornin kohdalla syvä.

Aina nuorissa oli "Varmistaja" joka kävi ensin uimassa ja sukeltamassa hyppytornin ympäristöä, että onko vedessä mitään vaarallista, esimerkiksi edellisen illan jäljiltä jonkun heittämää mitä tahansa. Muut nuoret odottivat sen aikaa. Kun lupa varmistajalta heltisi, kokoontuivat nuoret hyppytorniin ja "Johtaja" määräsi koska kukakin saa hypätä, itse Johtaja hyppäsi aina viimeisenä, näin vältyttiin toisten päälle hyppäämisiltä ja onnettomuuksilta. Lapset ja varsinkin nuoret jaksoivat uida ja hyppiä entisestä tornista joka päivä monta tuntia ja saivat samalla hauskanpidon ohessa paljon liikuntaa ja aurinkoa.

Kun hyppytorni purettiin, väheni nuorten liikkuminen dramaattisesti ja kyllä minua harmitti kun he alkoivat vain maata rannalla aurinkoa ottamassa, edes uimaan ei enää menty. Joidenkin kohdalla harmi hyppytornin purkamisesta lopetti liikuntaharrastukset kokonaan. Siksi tiedänkin kuinka Nokian kaupungin päätös uudesta hyppytornista saa nimenomaan Nokian nuorison liikkumisen lisääntymään aivan huimasti niidenkin kohdalla, jotka eivät muuten liiku paljon, heitäkin kun on.

Esitän Nokian kaupungille tässä samalla mitä syvimmät kiitokseni tästä hyppytornin rakennuttamispäätöksestä kaikkien lasten- ja nuorten puolesta, koska päätös oli erinomaisen hyvä!

Herkku Hernesniemi hyppäsi tornista 14.6.2012 klo 17.00.

Kirjaani "Ollaanko kirkkistä? Pelejä ja leikkejä koululaisille", joka sisältää monipuolisen valikoiman vanhoja perinteisiä leikkejä ja niiden nykymuunnelmia, ryhmäleikkejä ulko-ja sisätiloihin, vinkkejä yksin leikkivälle, pelejä pitkän automatkan ratoksi, leikkilukuja, tietokilpailukysymyksiä lastenkutsuille ja leikkejä talvisäähän ja kesäiselle uimarannalle päätyi viimeksi mainittuun kohtaan Nokian silloiselta nuorisolta seuraavat hauskat uimaleikit, vinkkejä uusille uimareille samalla.

Uimahypyt: Laiturilta saa hypätä vain tarpeeksi syvään veteen. Tuntemattomilla uintipaikoilla ei onnettomuusvaaran vuoksi kannata järjestää uimahyppykisoja mutta nyt uusi hyppytornikin on valmis! Leikkijöistä valitaan kolme tuomaria. Valitaan myös pisteidenlaskija ja sovitaan yhdessä hyppyjärjestys. Joka hyppykierroksella pisteidenlaskija kirjaa ylös hyppääjän nimen ja tuomarien antamat pisteet. Eniten pisteitä saanut on voittaja.

  • Pommi:
    Hyppää veteen jalat edellä, käperry ilmassa kyykkyyn ja vie kädet vähän polvien alapuolelle.
  • Mykkyrä:
    Tee liikeet samoin kuin pommissa, mutta hyppää nyt veteen pää edellä.
  • Kiinalainen:
    Ponnista jalat edellä veteen, vie hypätessä jalat ristiin ja nosta kädet ristiin pään yläpuolelle.
  • Vesipullo:
    TARVITAAN PUOLEN LITRAN VETOINEN, KORKILLINEN MUOVIPULLO
    Irrota puullosta etiketti, täytä pullo vedellä ja sulje kirkkaanvärisellä korkilla. Heitä pullo veteen. Hep-komennon kuultuaan voivat leikkijät sukeltaa etsimään pulloa. Etsimisen aikana eivät muut saa hyppiä veteen.

Kirjassani on paljon muitakin uimaleikkejä mutta kustannussopimukseni estää minua julkaisemasta niitä kaikkia tässä :)